fbpx

Winkelmand

Springende kikkers daar heb je wat aan in organisaties.

Springende kikkers:

  • Zijn energiek.
  • Zorgen voor beweging.
  • Durven te springen zonder zekerheid op succes.
  • Nemen initiatief.
  • Gaan voor de volle 100%.

Een kruiwagen vol met springende kikkers is ook een uitdaging.

Waarom?

Springende kikkers zijn impulsief, missen focus en kunnen alleen de kruiwagen in beweging krijgen als ze allemaal dezelfde kant op springen. 

Een uitdaging waar jij als manager dagelijks mee worstelt. Een vraag waar héél véél managers mee worstelen.

Zo werkt het in een team of organisatie namelijk ook.

Employee engagement of medewerkersbetrokkenheid wordt steeds vaker gezien als het antwoord op dit vraagstuk.

En dan niet betrokkenheid bij de organisatie of het werk in het algemeen, maar specifiek de betrokkenheid bij de missie of het doel van de organisatie. 

Waarom?

Omdat:

  • Medewerkers zich steeds meer realiseren dat ze echt niet alleen werken voor het geld. Uiteindelijk wil iedereen na afloop van een dag hard werken met een voldaan gevoel naar huis.
  • Managers begrijpen dat een hoge mate van betrokkenheid ervoor zorgt dat de onderscheidende kwaliteiten van je medewerkers ook daadwerkelijk kunnen worden ingezet om je bedrijf te laten groeien. Kwaliteiten zoals: Creativiteit. Initiatief. Passie.
  • Organisaties door beginnen te krijgen dat een hoge betrokkenheid een drietal dingen mogelijk maakt: Succesvolle innovaties. Vlotte interne samenwerkingen. Een aanstekelijke identiteit.

Om het voor medewerkers mogelijk te maken zich betrokken te voelen, zie je de functie van Engagement Advisor steeds vaker opduiken (En ja, natuurlijk een Engelse functietitel omdat dat nou eenmaal lekker ‘bekt’). De early adopters van deze ontwikkeling plukken daar al volop de vruchten van.

Waar begin je als je enthousiast met betrokkenheid aan de slag gaat binnen jouw organisatie? Hoe zorg je ervoor dat je wordt gezien als strategische partner en niet als ceremoniemeester van personeelsbijeenkomsten en teamuitjes.

 6 Tips voor een stevige start:

  1. Zorg voor een duidelijke opdracht met de directie als opdrachtgever.
  2. Beschrijf je rol en schep helderheid over de te verwachten resultaten.
  3. Maak een betrokkenheidsstrategie op 1 A4 met duidelijke doelen, milestones en een planning, die direct gekoppeld zijn aan het doel (Visie, Purpose, Why) en doelstellingen van de organisatie.
  4. Rapporteer rechtstreeks aan de directie en verstop jezelf niet in de afdeling HR of Communicatie.
  5. Maak een dashboard met kpi’s (zoals verloop, ziekteverzuim, productiviteit, # Ideeën vanuit de teams voor verbeteringen of vernieuwingen, # Ideeën van medewerkers ingevoerd, enps, enz.).
  6. En vergeet zeker niet op regelmatige basis de betrokkenheid (niet tevredenheid) van je medewerkers te meten.

Meer lezen? Dit artikel is misschien ook interessant voor je.

Weet jij hoe je het beste uit je medewerkers haalt? Download gratis mijn ebook:
DE 4 KEY
SUCCESFACTOREN
OM JE MEDEWERKERS
TE LATEN VLIEGEN
DOWNLOAD NU 
Je  ontvangt direct een downloadlink per email.
Wij respecteren uw privacy en spammen niet. 
close-link
Succesvoller door je medewerkers
Spreek 1 op 1 met mij via telefoon of Skype
PLAN JE GRATIS QUICKSCAN
Je  ontvangt direct een mail voor het plannen van een afspraak.
close-link
Download Ebook

Wanneer wordt werk meer dan geld verdienen?

Eindelijk een tool die meet wat er op individueel niveau echt toe doet.
DOWNLOAD
Je ontvangt direct een downloadlink per email. Wij respecteren jouw privacy en spammen niet. 
close-link
Download Ebook

De 4 Key-Succesfactoren voor meer klantwaarde en werklust binnen jouw organisatie.

Over het maken en breken van werkgeluk.
DOWNLOAD
Je ontvangt direct een downloadlink per email. Wij respecteren jouw privacy en spammen niet. 
close-link
Chat openen
Hey! 👋 Leuk dat je hier bent! Kan ik je helpen? Stuur mij nu een Whatsapp en je hoort 🚀 van mij terug!